Mane

Як запобігти перегріву двигуна в спеку і зберегти його ресурс

Як запобігти перегріву двигуна в спеку і зберегти його ресурс
Shelby
15-08-2025

У жарку пору року автомобільний двигун піддається серйозним тепловим навантаженням, і від того, наскільки справна система охолодження і наскільки дбайливо власник ставиться до експлуатації машини в таких умовах, залежить не тільки комфорт поїздки, але і термін служби силового агрегату, адже на відміну від м'якої весняної погоди, коли температурний режим утримується. і підвищеним навантаженням може призвести до перегріву, який є перевищенням робочої температури двигуна вище гранично допустимого значення, зазначеного виробником. Для кожного мотора цей показник індивідуальний, проте в більшості випадків він знаходиться в діапазоні від 85 до 105 градусів Цельсія, при цьому за рахунок герметичності системи охолодження антифриз закипає при температурі, що перевищує звичний водяний поріг в сто градусів, що дозволяє ефективно відводити тепло в тяжких Навантаження система перестає справлятися, і тоді починається перегрів, який здатний призвести до деформації головки блоку циліндрів, пошкодження стінок циліндрів і поршнів, втрати еластичності поршневих кілець, а у важких випадках до необхідності дорогого капітального ремонту.

Визначити перегрів можна за рядом характерних ознак, і в першу чергу це відхилення стрілки температурного датчика за межі оптимальної зони, шкала з цифровими поділами або колірний сектор, а також загоряння контрольної лампи перегріву, встановленої в деяких моделях замість термометра. На малій швидкості можна помітити пар, що піднімається з-під капота, який з'являється, коли в кришці радіатора або розширювального бачка відкривається клапан для скидання надлишкового тиску, і гаряче повітря виходить назовні, а іноді перегрів супроводжується характерним запахом антифризу, що проникає в салон, що пов'язано з частковим виходом рідини через клапан. Крім цього, перегрітий двигун може втрачати потужність, працювати з перебоями або реагувати на газ із запізненням, і в подібних випадках слід негайно звернути увагу на показання приладів, щоб не допустити посилення ситуації.

Причин перегріву існує безліч, і серед найбільш поширених можна назвати недостатній рівень охолоджувальної рідини, який може бути викликаний витоком або випаром, заклинювання термостата в положенні, при якому рідина не потрапляє в радіатор і не охолоджується належним чином, відмова вентилятора радіатора через несправність електродвигуна, забруднення радіатора, коли стільники забиваються тополиним пухом, комахами та дрібним сміттям, особливо якщо радіатор двигуна розташований у щільному пакеті з теплообмінниками кондиціонера та коробки передач. У старих автомобілів нерідко зустрічається внутрішнє засмічення каналів системи охолодження відкладеннями накипу та продуктами розкладання неякісних антифризів, що погіршує теплообмін, а в окремих випадках причиною перегріву може стати поломка помпи, викликана зносом або урвищем приводного ременя.

Якщо перегрів все ж таки відбувся, необхідно діяти обережно і послідовно, не відкриваючи кришку радіатора або бачка на гарячому двигуні, щоб уникнути опіків, а при необхідності долити рідину слід накрити пробку щільною тканиною і відвертати її повільно, не підставляючи обличчя та руки. Зупиняти двигун відразу не варто, краще скинути навантаження, залишити його працювати на неодружених обертах близько хвилини, а якщо температура не знижується, тоді вже глушити двигун. Корисним буде включення пічки на максимальну потужність, що дозволить вивести частину тепла в салон, а також використання гальмування двигуном під час руху з увімкненою передачею без подачі газу, що зменшить теплове навантаження. Після первинних заходів важливо зв'язатися з автомеханіком, щоб уточнити, чи можна продовжувати рух чи потрібна евакуація автомобіля, адже перегрів — це не та проблема, яку можна ігнорувати, і своєчасні дії здатні врятувати двигун від серйозних пошкоджень і власника від великих витрат.