Mane

Дрібні деталі гальмівної системи автомобіля та їх важливе значення для безпеки

Дрібні деталі гальмівної системи автомобіля та їх важливе значення для безпеки
Shelby
12-10-2025

Більшість автомобілістів сприймають гальмівну систему як щось монолітне, що складається з великих деталей, таких як супорти, диски або самі колодки, при цьому дрібні металеві скоби на колодках часто залишаються без належної уваги або взагалі ігноруються при самостійному обслуговуванні. Уявна незначність цих елементів, які фахівці називають антискрипними або притискними кліпсами, є серйозною помилкою, оскільки їх коректна робота безпосередньо визначає якість гальмування, рівень комфорту і загальну безпеку транспортного засобу. Без цих невеликих, але добре спроектованих деталей гальмівні колодки починають вібрувати при контакті з диском, що не тільки породжує дратівливий скрегіт, але і призводить до прискореного і нерівномірного зносу обох робочих поверхонь, а в деяких випадках може спровокувати навіть часткову втрату ефективності всієї системи.

Основна функція цих кліпс, розташованих всередині супорта, полягає в чіткій фіксації гальмівної колодки в її напрямних, забезпечуючи її стабільне положення в процесі роботи. Коли водій натискає на педаль гальма і поршень супорта з зусиллям притискає колодку до диска, саме ці металеві тримачі не дозволяють їй зміститися або перекоситися під тиском, гарантуючи повний і рівний контакт. Після того як тиск в гідравлічній системі слабшає і педаль відпускається, пружна форма кліпси активно сприяє відведенню колодки назад на кілька мікрон, що повністю виключає її постійне тертя об поверхню диска під час вільного руху автомобіля, тим самим економлячи паливо і запобігаючи передчасному зносу.

Крім своєї прямої обов'язки по утриманню і поверненню, якісна металева кліпса виконує роль мініатюрного амортизатора, який ефективно гасить мікровібрації, що виникають в процесі гальмування. Якщо ці деталі з якоїсь причини відсутні або встановлені неправильно, то вібрація, що виникає, не поглинається і передається на елементи підвіски, що може відчуватися як помітне тремтіння на рульовому колесі або навіть на педалі гальма, причому подібні симптоми часто помилково списуються на проблеми з дисками або шинами. Рівномірний розподіл тиску по всій площі колодки, який забезпечують кліпси, не тільки робить гальмування плавним і передбачуваним, але і значно подовжує ресурс самих фрикційних накладок, що легко підтверджується при їх плановій заміні, коли колодки зі справними фіксаторами демонструють більш рівномірне і повільне зношування.

Нові комплекти гальмівних колодок від більшості серйозних виробників практично завжди поставляються разом з повним набором нових кріпильних елементів і кліпс, однак при необхідності їх завжди можна придбати і окремо в автомагазинах. Вартість цих невеликих, але критично важливих для безпеки деталей є абсолютно незначною на тлі загальної вартості гальмівного комплекту, а позитивний ефект від їх установки проявляється негайно у вигляді тихої роботи і чіткого спрацьовування гальм. Досвідчені автомеханіки настійно рекомендують проводити заміну антискрипних кліпс при кожній зміні колодок, навіть якщо старі зовні здаються цілком цілими і зберегли свою форму, оскільки їх металеві властивості з плином часу і під впливом високих температур неминуче погіршуються.