
Український ринок моторного палива демонструє дивовижні приклади адаптації, пройшовши через глибоку трансформацію, яка віддзеркалила загальні зміни в економіці та соціальній сфері країни з початку повномасштабного вторгнення. Як зазначають профільні експерти, серед яких директор Консалтингової групи А-95 Сергій Куйун, загальний обсяг ринку помітно скоротився на тлі активних бойових дій, тоді як до 2022 року він стабільно показував впевнене щорічне зростання споживання на рівні п'яти відсотків, яке забезпечувалося переважно дизельним паливом. Колишніми драйверами зростання виступали масштабні проекти в капітальному будівництві та активний розвиток дорожньої інфраструктури, які щорічно додавали до загального балансу приблизно по півмільйона тонн дизеля, але з початком війни ця позитивна динаміка була різко перервана. Загальна картина останніх років послідовно демонструє спочатку дуже глибокий спад, за яким було деяке відновлення і короткий період відносної стабілізації, а в даний час знову спостерігається зниження споживчого попиту, що є закономірним наслідком поточної ситуації.
За словами фахівця, сукупний ринок бензину і дизельного палива зменшився приблизно на шістнадцять-сімнадцять відсотків, у той час як ринок зрідженого газу обвалився практично вдвічі, показавши падіння на сорок шість відсотків, і причини такого значного зниження лежать на поверхні, будучи цілком очевидними, оскільки вони включають в себе втрату громадян, і навіть загальне падіння економічної активності за умов воєнного часу. Однією з найважливіших системних змін стала абсолютна переорієнтація України на нові джерела імпорту, адже якщо до 2022 року основна частина палива постачалася з Росії та Білорусії, то сьогодні географія поставок стала принципово іншою з ключовими партнерами в особі Румунії, Польщі, Німеччини та Литви. Загальна кількість країн-постачальників палива в Україну зросла з двадцяти чотирьох до сорока семи, що наочно ілюструє успішний перехід до диверсифікованого та надійного ринку без колишньої небезпечної залежності від одного домінуючого джерела, що зміцнює загальну енергетичну безпеку.
Істотні метаморфози торкнулися і логістики поставок, яка раніше майже повністю залежала від залізничного транспорту, а сьогодні стала значно збалансованішою завдяки активному використанню морських шляхів та автомобільних перевезень, причому саме автоцистерни відіграли ключову роль у подоланні гострої кризи 2022 року. Парк бензовозів збільшився вчетверо з півтори до шести тисяч одиниць, а також було оперативно збудовано нові пункти перевалки палива на залізничних переходах з Європейським Союзом, що дозволило створити стійку багатоканальну систему. Експерт акцентує увагу на тому, що диверсифіковано виявилася не тільки географія поставок, але й сама транспортна структура, що повністю виключило ризики, пов'язані з потенційними перебоями в роботі якогось одного виду транспорту, а переломним моментом у функціонуванні ринку стало рішення уряду про лібералізацію цін, що дозволило подолати глибоку доступність. палива.
Після насичення ринку конкуренція закономірно посилилася, що призвело до зниження торгових націнок і подальшого скорочення кількості імпортерів, хоча їх кількість все одно залишається істотно вищою в порівнянні з докризовим 2021 роком, і приміром, сьогодні в Україні працюють сто сорок вісім імпортерів дизельного палива, тоді як у Польщі їх всього монополізації ринку. Роздрібні ціни на бензин і дизель демонструють дивовижну стабільність, а Національний банк України не очікує суттєвих змін до кінця поточного року, прогнозуючи зростання менш ніж на десять відсотків у зв'язку із закладеним у середньострокові прогнози бічним трендом цін на нафту, що є сигналом для споживачів. Головним досягненням ринку після 2022 року стала саме комплексна диверсифікація поставок та набута здатність швидко адаптуватися до нових кризових викликів, що в кінцевому підсумку створило оптимальну та життєздатну модель для країни, яка перебуває у стані війни, забезпечивши її надійне паливне постачання.