Несподіване рішення парламенту підтримати продовження податкових пільг на імпорт електромобілів лише на один рік до 2027 року зіткнулося із суворою реальністю законодавчих процедур та жорсткою критикою з боку керівництва профільного комітету. Голова парламентського комітету з питань податкової та митної політики Данило Гетьманцев у своїй останній заяві категорично спростував можливість подальшого продовження цієї популярної серед певних кіл заходів на наступний рік. Він прямо звинуватив лобістів автомобільного імпорту у проведенні через бюджет першого читання поправки, яка за його розрахунками позбавляє державний бюджет тридцяти мільярдів гривень необхідних для фінансування армії, прирівнявши цю суму до додаткових зборів із банківського сектору.
За словами народного депутата, ця солодка темочка, яка довгий час блукала кулуарами Верховної Ради, в кінцевому підсумку не пройде подальших стадій законодавчого процесу. Гетьманцев вказав на дві фундаментальні перешкоди, які на його думку не залишають шансів для реалізації цієї ініціативи. По-перше сама поправка була проведена через закон про бюджет, що прямо суперечить відразу двом іншим чинним законодавчим актам, а отже, не може бути прийнята до другого читання. По-друге, дана правка має відношення виключно до першого читання бюджетного проекту і не більше того.
Його заступник з комітету Ярослав Железняк докладно роз'яснив процедурні складнощі, які очікують ініціативу найближчим часом. Якщо коротко, то ця правка, яка взагалі повинна була вноситися до Податкового кодексу, опинилася в висновках і пропозиціях до проекту бюджету на 2026 рік. Тепер цей документ надсилається до Кабінету Міністрів, де Міністерство фінансів за кожною запропонованою поправкою має дати свою згоду або відхилити її, ґрунтуючись на наявності або відсутності необхідного фінансового ресурсу для її покриття. Потім до третього листопада Уряд зобов'язаний повернути до Ради остаточний текст бюджетного проекту, де частина правок буде врахована, а інша частина може бути змінена або повністю відхилена.
Народний депутат Желєзняк окреслив два можливі сценарії розвитку подій залежно від позиції уряду. Перший сценарій передбачає, що Міністерство фінансів якимось чином зможе знайти від п'ятнадцяти до двадцяти мільярдів гривень для покриття бюджетних втрат від цієї пільги. Другий і вірогідніший за його особистим прогнозом сценарій – це офіційна відмова уряду враховувати цю поправку у фінальному тексті бюджету на підставі відсутності необхідного фінансового ресурсу. Остаточна ясність з цього питання за словами депутата настане лише на початку листопада, коли буде представлений остаточний варіант бюджету. Згідно з чинною нормою Податкового кодексу операції з імпорту та постачання в Україну транспортних засобів, оснащених виключно електродвигунами, а також нових автомобілів з двигунами внутрішнього згоряння, що працюють на стиснутому або зрідженому метані або біогазі, звільняються від податку на додану вартість до першого січня 2026 року.

