Mane

Штраф за зношені шини в Україні може зрости у 25 разів

Штраф за зношені шини в Україні може зрости у 25 разів
Shelby
04-11-2025

В українському парламенті на розгляді перебуває законодавча ініціатива, здатна у рази збільшити фінансову відповідальність водіїв за експлуатацію транспортних засобів на непридатних чи зношених шинах. Йдеться про законопроект під номером 11029, який пропонує не просто символічне збільшення сум штрафів, а їхнє багаторазове зростання, що покликане, за задумом авторів, кардинально вплинути на ситуацію з безпекою на дорогах в осінньо-зимовий період і не лише. Якщо зараз водій може позбутися суми від 340 до 680 гривень за першу перевірку, то в майбутньому його гаманець може спорожніти на 1700 гривень, а за повторне порушення протягом року йтиметься вже про зовсім інші цифри, що досягають 8500 гривень, що можна порівняти з вартістю нового комплекту якісної гуми.

Правила дорожнього руху, що діють на сьогоднішній день, не містять жорстко фіксованих календарних термінів для зміни літньої гуми на зимову, надаючи автомобілістам певну свободу вибору. Однак ця свобода обмежена суворою вимогою пункту 31.4.5 ПДД, яка зобов'язує водія забезпечувати відповідність шин умовам дорожнього покриття. Під цим формулюванням ховається обов'язок стежити за залишковою глибиною малюнка протектора, яка для легкових автомобілів не повинна бути меншою за законодавчий мінімум в 1,6 міліметра, а також за загальним технічним станом покришок, що виключає наявність глибоких порізів, розшарування корду і так званих гриж, що свідчать про структурні пошкодження.

Причиною такого радикального посилення покарання, за офіційною версією, є прагнення підвищити загальний рівень безпеки на дорогах країни, оскільки зношена гума є не абстрактним адміністративним порушенням, а створює цілком реальні ризики для всіх учасників руху. Автомобіль на лисих шинах кардинально втрачає в зчіпних властивостях, що особливо критично в умовах дощу, ожеледиці або снігової каші, коли гальмівний шлях збільшується в кілька разів, а ймовірність некерованого замету стає практично стовідсотковою навіть на невеликих швидкостях, що регулярно підтверджується сумною статистикою аварій.

На практиці інспектори патрульної служби рідко зупиняють транспортні засоби виключно з метою візуальної перевірки стану гуми, проте якщо автомобіль був зупинений за будь-яке інше порушення, чи то перевищення швидкості, чи то неправильний маневр, і офіцер помітив критично зношені покришки, складання протоколу стає неминучим. Ще серйозніші наслідки настають у разі дорожньо-транспортної пригоди, де технічна експертиза може встановити, що незадовільний стан шин став однією з ключових причин аварії, що вплине на визначення ступеня провини та спричинить додаткові санкції.

Для того щоб уникнути неприємностей та зайвих фінансових витрат, кожному водієві варто регулярно самостійно контролювати стан свого колісного комплекту, використовуючи для перевірки глибини протектора спеціальний вимірювальний інструмент або навіть підручні засоби на зразок монети. Слід пам'ятати, що гума має свій термін придатності і старіє навіть при мінімальному пробігу, втрачаючи еластичність і покриваючись мікротріщин через п'ять сім років експлуатації, що робить її потенційно небезпечною незалежно від висоти малюнка. Таким чином, своєчасна заміна зношених шин перестає бути питанням економії та стає усвідомленою інвестицією у власну безпеку та безпеку оточуючих, особливо у світлі майбутніх законодавчих змін.