Mane

Як зміниться авторинок України у 2024 році

Як зміниться авторинок України у 2024 році
Shelby
26-12-2023

У 2023 році в Україні продовжувався військовий стан, що справило серйозний вплив на автомобільний ринок. Територія авторинку значно зменшилася порівняно з попередніми роками, відбиваючи наслідки бойових дій у зонах активних військових зіткнень. У зв'язку з цим, динаміка автомобільного ринку та поведінка покупців суттєво відрізнялися залежно від регіону. У зонах ближче до військових дій відзначалася помітна загальмованість у проведенні угод купівлі-продажу автомобілів. На відміну від 2022 року, цього року на автомобільному ринку не відбулося істотних змін через зовнішні фактори. Податкове законодавство для автомобільного сегменту залишалося незмінним, курси іноземних валют коливалися у вузьких межах, та інші правила щодо імпорту, експлуатації та перепродажу автомобілів залишилися без змін, за даними Інституту досліджень авторинку.

З усього переліку можна виділити лише інформацію про ціни на пальне. З початку поточного року вони пішли на поступовий спад, наприклад, бензин А-95. На початку року ціна знизилася з 52 гривні за літр до 44 гривні влітку, але потім знову почала зростати, досягнувши приблизно 55 гривень за літр, після чого знову знизилася до 52 гривень за літр. Подібні зміни також зауважувалися в цінах на інші види рідкого автомобільного палива. Автогаз навпаки показав різку зміну цін після досягнення найнижчого рівня в літній період — 21 гривень за літр. Взимку ціни раптово зросли до 37 гривень за літр, але згодом трохи знизилися до 32-33 гривень за літр. Експерти паливного ринку передбачають подальше зниження вартості "автогазу" до 30 гривень за літр.Оскільки українська енергосистема не зазнає бомбардувань, і немає перебоїв у електропостачанні, це сприяє збільшенню обсягів угод на ринку електромобілів. Прогнози на авторинку в 2024 році можуть бути більш точними за мінімізації умов "якщо". Однак у зв'язку з непередбачуваністю подій точне передбачення залишається складним завданням. Сподіваємось на Перемогу і якнайшвидше настання сприятливих подій для України, що може позитивно позначитися на ринку автомобілів. І в цьому випадку ми розробимо окремі детальні прогнози для кожного сегмента з огляду на всі доступні дані на той момент. У даній публікації ми представимо наше бачення авторинку наступного року за умови його збереження в поточному стані з мінімальною кількістю умов "якщо".

На ринку легкових автомобілів протягом 2023 року відзначався середньомісячний обсяг 80 тисяч перепродажів на місяць, з поступовим зниженням обсягів до зимового періоду. Наступного року можна прогнозувати подібні кількісні результати щодо операцій купівлі-продажу автомобілів у країні. Двигуном зростання цього сегмента може стати збільшення імпорту автомобілів. Як правило, кожні додаткові 10% імпорту сприяють збільшенню обсягів вторинного ринку на +2%. Отже, щомісячний обсяг угод на вторинному ринку очікується на рівні близько 100 тисяч.

У 2023 році спостерігалося поступове, але стабільне зростання імпорту автомобілів. Дефіцит машин на внутрішньому ринку призводить до збільшення відкладеного попиту на "свіжопригнані" легкові автомобілі. Протягом поточного року український автопарк щомісяця поповнювався в середньому на 18 тисяч легкових автомобілів, що були у використанні, з поступовим збільшенням цього обсягу до 23,5 тисяч на місяць до кінця року. Виходячи з цієї інформації, можна припустити, що в наступному році буде зберігатися тенденція до збільшення числа нових легкових автомобілів, що знову надходять. Головним чином, ці автомобілі надходять із Європи, оскільки кількість легкових машин, що надходять із країн Америки, помітно менша (20-25%). Цікаво відзначити, що автомобілі зі США, які імпортуються, в середньому коштують удвічі дорожче, ніж до початку конфлікту, і оцінюються приблизно $20 000. За умови покращення податкових умов загальний потенціал цього сектору становить до 50 тисяч автомобілів на місяць. У разі відсутності таких змін, цей показник обмежиться до 35 тисяч автомобілів щомісяця.

У сегменті нових легкових автомобілів незалежні дилери стають дедалі активнішими, пропонуючи цікавий напрямок у вигляді "майже нових автомобілів". Ці машини фактично нові, але вважаються уживаними через реєстрацію в країні відправлення, найчастіше в Китаї. Протягом поточного року щомісячно в середньому реєструвалося близько 5 тисяч нових легкових автомобілів. Протягом року кількість щомісячних реєстрацій нових легкових автомобілів суттєво коливалася, змінюючись від 3,2 тисяч до 6 тисяч. Важливо, що з дефіциті автомобілів в офіційних дилерів, незалежні дилери успішно задовольняють попит, пропонуючи альтернативні варіанти, включаючи імпорт інших ринків. Можливо, якщо офіційні дилери не змінять свою стратегію, ми продовжуватимемо спостерігати збільшення частки автомобілів, що надходять з Китаю, та зростання активності незалежних дилерів. Разом з тим, враховуючи, що більшість цих покупок здійснюються за повну вартість без додаткового фінансування, можна припускати, що обсяги угод зберігатимуться на рівні, що спостерігається цього року, можливо, з невеликим збільшенням. Факторами, які сприяють зростанню продажів у цьому сегменті, можуть стати фінансування та покращення економічної ситуації, але важливо врахувати, що у всіх факторів, що впливають, є свої обмеження. З огляду на це, потенціал ринку нових легкових автомобілів, проданих офіційними дилерами, наступного року може бути спрогнозований у межах до 8 тисяч на місяць. Незалежні мультибрендові імпортери, ймовірно, реалізовуватимуть приблизно стільки ж, можливо, на 5-15% більше.

У 2023 році сегмент електромобілів, включаючи як нові, так і вживані моделі, продовжував демонструвати стабільне та значне зростання. Проте ближче до кінця року помітно скорочувалася різниця між обсягами продажів у наступних та попередніх місяцях. Важливо відзначити, що через нерівномірний розподіл зарядних станцій, різних стандартів та операторів електрозаправних станцій, власники електромобілів найчастіше вважають за краще мати свою власну точку зарядки будинку. Зростання пропозиції електромобілів та зниження цін сприятливо позначаються на розвитку цього сегмента, але недолік покупців, які мають свою зарядну точку, вважається обмежуючим фактором для збільшення обсягів продажів у цій галузі. Ймовірно, наступного року ми продовжимо бачити зростання продажів як нових, так і вживаних електромобілів, але поступово наблизимося до моменту насичення, переходячи від постійного зростання до коливань у районі середньомісячних показників. Зростання сектора електромобілів підтримуватиметься збільшенням вибору електрокарів з-за кордону, зниженням цін та інтересом власників до економії на дорожчому паливі. Можливий потенціал цього сегмента на 2024 рік становить близько 8-9 тисяч легкових електромобілів на місяць. Не передбачається і збільшення продажів вантажних електромобілів через обмежену пропозицію на ринку та відсутність пільг при розмитненні, що зменшує інтерес до цієї категорії автомобілів.

У 2023 році спостерігалося впевнене зростання попиту на легкі комерційні автомобілі (LCV). Ймовірно, і в наступному році бізнес продовжить виявляти інтерес до цієї категорії автомобілів з огляду на їх доступність та гнучкість. Сумарні обсяги продажів у цьому сегменті оцінюються більш ніж у 5 тисяч автомобілів на місяць. Більшість підприємців імпортуватимуть легкі комерційні автомобілі, які вживалися з-за кордону, переважно у віці до 5 років, за умови, що не відбудуться зміни в умовах розмитнення (акцизи). Попит на такі автомобілі існує і зростатиме, але не завжди він відповідатиме фінансовим можливостям підприємців.

Вантажний автопарк в Україні з вагою понад 3500 кг представлений різноманітними автомобілями. Тут можна зустріти як сучасні вантажівки від відомих світових виробників, так і застарілі моделі, що датуються радянським періодом. Особливо друга категорія, яка найчастіше перебуває у ненадійному стані, підлягає поступовій заміні. Цей процес має стати двигуном розвитку цього сегменту. Тим не менш, зростання цього сегменту гальмують обмежена купівельна спроможність та високі акцизи на ввезення вантажівок віком понад 5 років. Підсумовуючи, для вторинного ринку в 2024 році найімовірніше повторення сценарію 2023 року: спочатку зменшення обсягів торгів, а потім з початком сезонних сільськогосподарських робіт і підвищенням активності в будівництві, можливо, деяке пожвавлення в цьому сегменті. Продажі нових вантажівок у цій категорії будуть обмежені, головним чином через повне припинення поставок російських вантажівок на ринок. Підприємства тепер замінюють свої машинопарки транспортними засобами з Європи, Китаю, Кореї, Індії та інших країн. Це спричиняє підвищення цін на кінцеві продукти з українською ідентифікацією. Приблизно 40% нових вантажівок у цьому сегменті будуть засновані на шасі з Китаю, Індії чи аналогічних виробників.

Протягом 2023 року спостерігалося поступове скорочення обсягів придбання сідельних тягачів українськими перевізниками. Ймовірно, це пов'язано із насиченням їхніх парків необхідною технікою. Попереднє різке зростання було помічено роком раніше, коли збут вантажів сповільнився через обмеження в авіаційному та морському транспорті, а також через проблеми з перевезеннями вантажів залізницею. Блокування українсько-польського кордону, проведене так званими "активістами", додатково позначиться на попиті на магістральні тягачі. Ця "акція" стала причиною непередбачуваних та необґрунтованих збитків для багатьох перевізників, і ефект її впливу продовжуватиме впливати на ринок тягачів. Отже, 2024 року очікується продовження невеликого зниження обсягів придбання сідельних тягачів. В основному на ринку будуть представлені тягачі з-за кордону. Пік попиту на ці транспортні засоби було досягнуто у 2022 році, і тепер очікується рівень від 1,5 до 2,5 тисячі тягачів щомісяця.

Також у 2023 році помічено зростання загального обсягу придбаних автобусів усіх типів, з фіксацією цього зростання на початку осені. Подальший розвиток ситуації у цьому сегменті залежатиме від оголошення тендерів на внутрішні чи міжобласні перевезення відповідними органами влади, особливо у контексті автобусів місцевого виробництва. Щодо автобусів великої місткості для далеких перевезень, теоретичний попит на них продовжуватиме існувати до відновлення роботи цивільної авіації. Проте перевізники обережно підходять до купівлі автобусів туристичного класу через їхню високу вартість. У разі зниження пасажиропотоку на регулярних міжнародних маршрутах, де вони зараз задіяні, туристичні автобуси такого класу можуть виявитися малорентабельними для нерегулярних туристичних замовлень через їх високу вартість. Підбиваючи підсумки, наступного року очікується, що сумарний обсяг угод у цьому сегменті залишиться приблизно на поточному рівні, становлячи від 500 до 1000 автобусів на місяць. Тут вторинний ринок відіграватиме ключову роль, з невеликим додаванням до автопарку нових імпортованих уживаних або місцевого виробництва автобусів.

Сегмент мотоциклів є особливою ділянкою ринку, з вираженою часткою неформальних угод. Проте офіційні дані вказують на щорічне зростання кількості проданих мотоциклів. В основному це невеликі моделі китайського виробництва, які знаходять своє застосування у сільських районах та невеликих населених пунктах, де відсутня громадський транспорт чи його доступність обмежена. Імовірно, 2024 року варто очікувати, що загальний обсяг продажів мотоциклів перевищить 60 тисяч одиниць різних типів.

Нагадаємо: Три ефективні способи нагріти автомобіль взимку