Mane

Конфлікт Нідерландів та Китаю ставить під загрозу автомобільні конвеєри Європи

Конфлікт Нідерландів та Китаю ставить під загрозу автомобільні конвеєри Європи
Shelby
20-10-2025

Європейська автомобільна промисловість, яка лише недавно пережила тяжку кризу з постачаннями мікрочіпів, знову зіткнулася з загрозою масштабних збоїв, на цей раз викликаних не пандемією, а загостренням геополітичних розбіжностей. Джерелом потенційної проблеми став серйозний конфлікт між урядом Нідерландів та китайськими власниками компанії Nexperia, одного із світових лідерів у виробництві напівпровідникових компонентів, без яких немислима робота сучасної електроніки. Голландська влада застосувала рідкісний закон середини минулого століття, що дозволяє блокувати рішення стратегічних компаній, що дозволило їм усунути від управління китайського керівника дочірнього підприємства та спровокувало негайну відповідь Пекіна у вигляді заборони на експорт чіпів.

Причиною таких рішучих дій з боку Нідерландів став судовий розгляд, який виявив серйозні конфлікти інтересів у керівному складі Nexperia. Було встановлено, що відсторонений китайський менеджер одночасно мав значний вплив у материнській корпорації Wingtech і контролював підприємства в Китаї, що випускають кремнієві пластини, так звані вафлі, що є основою для подальшого виготовлення мікрочіпів. Розслідування показало, що Nexperia здійснювала закупівлю цих вафель у афілійованої компанії на сотні мільйонів доларів, причому обсяги замовлень у багато разів перевищували об'єктивні технологічні потреби голландського виробника, що створювало ґрунт для неконтрольованого переміщення передових технологій.

Реакція у відповідь Китаю виявилася негайною і була виражена у формі офіційної заборони на експорт чіпів, вироблених на промислових потужностях Nexperia. Дане рішення має найсерйозніші наслідки для глобальних ринків, оскільки щороку на китайських виробничих лініях компанії створюється понад п'ятдесят мільярдів мікрочіпів, що використовуються в незліченних пристроях, від побутової техніки до сучасних автомобілів. Найбільші автовиробники, включаючи німецькі концерни Volkswagen і BMW, вже висловили серйозне занепокоєння, попереджаючи про неминучі перебої в роботі складальних цехів, якщо ситуація не буде врегульована найближчими місяцями.

Складність становища посилюється тією особливістю, що навіть європейський завод Nexperia, розташований у нідерландському місті Неймеген, не є кінцевою ланкою в технологічному ланцюжку, а виробляє лише ті кремнієві пластини, які згодом вирушають до Китаю для найскладнішого процесу нарізки та фінальної упаковки в готові компоненти. Ця структура виробництва вкотре продемонструвала вразливість європейської промисловості, яка опинилася у сильній залежності від азіатських, і зокрема китайських, виробничих потужностей, куди раніше в гонитві за економічною ефективністю було перенесено ключові технологічні процеси.

За поточними оцінками аналітиків, європейські виробники автомобілів мають операційний запас мікрочіпів приблизно на шість місяців, що залишає дуже обмежене тимчасове вікно для складних дипломатичних переговорів. Прямий діалог між Нідерландами та Китаєм виглядає на сьогоднішній день єдиним розумним способом уникнути повноцінної кризи, оскільки розгортання нових виробничих ліній або зміна субпідрядників у сфері мікроелектроніки потребує багатьох місяців напруженої роботи та колосальних фінансових вливань, а вільних виробничих потужностей, здатних миттєво компенсувати такий обсяг, на глобальному ринку зараз просто не існує.